Privacy- en Cookieverklaring Vomar Voordeelmarkt
Vomar vindt een goede omgang met persoonsgegevens van groot belang. Vomar verzamelt via de Vomar website, mobiele applicatie, acties, spaarprogramma, winkels en andere diensten persoonsgegevens c.q. informatie over jou (hierna: “Persoonsgegevens”).
Bij de verwerking van je Persoonsgegevens houden wij ons aan de eisen die de privacywet- en regelgeving daaraan stellen.
Vomar blijft haar diensten ontwikkelen en optimaliseren om deze zoveel mogelijk af te stemmen op je persoonlijke wensen en behoeften. Wij vinden het belangrijk er voor te zorgen dat onze dienstverlening transparant, persoonlijk en betrouwbaar is. Persoonsgegevens worden door ons zorgvuldig verwerkt en beveiligd en wij zorgen ervoor dat de verwerking ervan voldoet aan de toepasselijke wet- en regelgeving. Dat betekent onder andere dat wij:
- vermelden welke Persoonsgegevens wij verwerken en voor welke doeleinden, via deze privacyverklaring;
- de verwerking van Persoonsgegevens zoveel mogelijk beperken tot alleen de Persoonsgegevens die nodig zijn voor onze doeleinden;
- expliciet toestemming aan jou vragen om je Persoonsgegevens te verwerken, in de gevallen waarin jouw toestemming verplicht is;
- passende beveiligingsmaatregelen nemen om jouw Persoonsgegevens te beschermen en deze verplichtingen leggen wij ook op aan partijen die Persoonsgegevens voor Vomar verwerken;
- Persoonsgegevens niet langer bewaren dan nodig is voor de doelen waarvoor wij jouw Persoonsgegevens hebben verkregen;
- jouw rechten respecteren (denk aan het recht op inzage, correctie of verwijdering van Persoonsgegevens).
In deze Privacyverklaring beschrijven wij op een overzichtelijke manier hoe we dat doen. Als je vragen hebt, of wilt weten wat wij precies van jou bijhouden, neem dan contact op met Vomar via het contactformulier op vomar.nl/contact
- Verwerkingsverantwoordelijke en wijzigingen
Vomar Voordeelmarkt B.V.
Opaalstraat 15
1812 RH Alkmaar
KvK-nummer: 34054429
is de verantwoordelijke voor de verwerking van Persoonsgegevens zoals beschreven in deze Privacyverklaring. Dit houdt in dat Vomar de doeleinden en de middelen voor de verwerking zelf bepaalt en dat zij verantwoordelijk is voor de naleving van de wettelijke eisen. Wij hebben het recht om deze Privacyverklaring van tijd tot tijd te wijzigen. Bijvoorbeeld als wij onze diensten wijzigen of nieuwe diensten ontwikkelen.
De meest recente versie van onze Privacyverklaring staat op Vomar.nl onder het kopje Privacyverklaring.
Deze Privacyverklaring is voor het laatst aangepast op woensdag 29 januari 2025.
Indien je vragen hebt over deze Privacyverklaring kun je contact opnemen via het contactformulier op vomar.nl/contact
- Als je jonger bent dan 16 jaar
Als je jonger bent dan 16 jaar, mag je slechts Persoonsgegevens aan Vomar verstrekken indien één van je ouders of een wettelijke vertegenwoordiger die deze Privacyverklaring heeft gelezen hiervoor namens jou toestemming heeft gegeven. Wij verzoeken je daarom geen gegevens aan ons te verstrekken indien je (nog) geen toestemming van je ouders of wettelijk vertegenwoordiger hebt gekregen.
We zullen dan ook in geen geval opzettelijk Persoonsgegevens verwerken van personen die jonger zijn dan 16 jaar, die geen toestemming hebben verkregen van hun ouders of wettelijk vertegenwoordigers.
Indien jou als ouder of wettelijk vertegenwoordiger ter kennis komt dat wij de Persoonsgegevens van je minderjarige kind onbewust toch hebben verwerkt, dan kan een verzoek tot verwijdering van die Persoonsgegevens worden gedaan door een email met de omschrijving van je verzoek te sturen via het contactformulier op de website vomar.nl/contact. In een dergelijk geval zullen we zo spoedig mogelijk over gaan tot de verwijdering van de Persoonsgegevens van de minderjarige.
- Welke Persoonsgegevens verzamelen we en voor welke doeleinden?
Wij vinden het belangrijk dat je weet welke Persoonsgegevens wij van jou verzamelen en wat wij ermee doen. Wij verzamelen en verwerken jouw Persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
- A. Vomar klantenservice
- B. Klant-is-Koning kaart
- C. Commerciële berichten
- D. Cameratoezicht winkels
- E. Winacties en prijsvragen
- F. Cookies en gebruik website/gebruik Vomar-app
- G. Analyses voor procesverbetering, ontwikkeling van producten/diensten en marktonderzoek
- H. Analyse naar effectiviteit van onze commerciële berichten en direct marketing
- I. Gesprekken op sociale media
- J. Wettelijke verplichtingen Vomar
Hieronder lichten wij de doeleinden toe en leggen we uit welke Persoonsgegevens wij voor welke doelen verwerken en op welke grondslag.
- A. Vomar klantenservice
Je kunt de Vomar klantenservice via verschillende kanalen (website (d.m.v. het invullen van een contactformulier), Facebook, telefonisch en per post) benaderen met vragen en/of klachten. Bij de behandeling van je vraag of klacht verwerken we je contactgegevens, je vraag of klacht en de correspondentie die we daarover met jou hebben. Vomar kan jou vragen om meer Persoonsgegevens te geven indien wij dat nodig vinden voor beantwoording van de vraag of afhandeling van de klacht. De verwerking van voornoemde (Persoons)gegevens is nodig voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van Vomar. Het is voor ons van belang om goed op jouw vraag en verzoek te kunnen reageren. Door de verkregen informatie kan Vomar ook haar klantenservice verbeteren.
Wij bewaren vragen, klachten en je contactgegevens niet langer dan drie jaar, tenzij de aard van de vraag of klacht ons noodzaakt om deze langer te bewaren. Daarna verwijderen wij deze informatie. Wij bewaren deze informatie, zodat we bij vervolgvragen de informatie er makkelijk bij kunnen pakken.
Vorenstaande geldt ook indien jij een verzoek doet bij de Vomar klantenservice, bijvoorbeeld om inzage of om wijziging of verwijdering. Onder ‘Hoofdstuk 11. Wat zijn je rechten?’ staat meer informatie over jouw rechten en de manier waarop deze verzoeken kunnen worden ingediend.
- B. Klant-is-Koning kaart (KIK-kaart)
Klanten kunnen gebruikmaken van diverse extra’s die Vomar aanbiedt via het Klant-is-Koning programma (KIK-programma). Hiervoor is de registratie van een Klant-is-Koning-kaart (KIK-kaart) noodzakelijk.
Een fysieke Klant-is-Koning kaart kan je verkrijgen aan de servicebalie van iedere winkel van Vomar. Wanneer je over een Klant-is-Koning-kaart beschikt, kun je deze registreren via de website of mobiele app van Vomar.
Ook kan je een digitale Klant-is-Koning kaart aanmaken via de Vomar-app. Na het downloaden van de Vomar-app, volg je de stappen in de Vomar-app om je digitale Klant-is-Koning kaart aan te maken. Voor meer informatie over (het gebruik van) de Vomar-app verwijzen wij je naar Hoofdstuk 4 Vomar-app.
Met de (digitale) Klant-is-Koning-kaart:
I. creëer je een eigen Klant-is-Koning-account (KIK-account) en krijg je toegang tot handige functionaliteiten binnen jouw eigen KIK-account op nl en in de Vomar-app. Voor het aanmaken en onderhouden van een (persoonlijk) KIK-account verwerken wij met jouw toestemming je naam, geslacht, adres, e-mailadres, wachtwoord, telefoonnummer (niet verplicht), geboortedatum en KIK-kaartnummer, of je bent aangemeld voor de nieuwsbrief (niet verplicht) en of je bent aangemeld voor persoonlijke aanbiedingen en communicatie (niet verplicht). De gegevens die je opgeeft bij je inschrijving voor de diverse functionaliteiten worden opgeslagen in jouw eigen KIK-account. Deze gegevens zijn noodzakelijk voor de functionaliteiten van je account. Wij zorgen ervoor dat je veilig kunt inloggen op jouw eigen KIK-account. Hoe meer gegevens je invult, des te beter kan Vomar de dienstverlening op jou afstemmen. De instellingen voor de verwerking van (Persoons)gegevens door Vomar, kun je altijd aanpassen in jouw eigen KIK-account.
Vomar bewaart de meeste van deze gegevens in principe voor onbepaalde tijd, tot jij je uitschrijft van Klant-is-Koning. Je kunt je gegevens in je KIK-account zelf wijzigen of verwijderen (m.u.v die gegevens die noodzakelijk zijn voor een KIK-account) en daar ook je instellingen voor diensten en nieuwsbrieven wijzigen. Als je je in jouw eigen KIK-account hebt afgemeld voor een dienst of nieuwsbrief, zorgen wij ervoor dat dit op zo kort mogelijke termijn, doch uiterlijk binnen 24 uur (afhankelijk van de functionaliteit waarvoor jij je afmeldt) in onze databases en die van derde partijen waarmee wij samenwerken wordt doorgevoerd. Indien jij je uitschrijft van Klant-is-Koning, dan worden jouw Persoonsgegevens verwijderd uiterlijk binnen 31 dagen na uitschrijving (m.u.v. die gegevens die langer bewaard moeten worden, bijv. i.v.m. een wettelijke bewaartermijn).
II. ontvang je informatiemails van ons met voor jou relevante informatie met betrekking tot het KIK-programma en/of de verwerking van je Persoonsgegevens. Vomar verwerkt je emailadres hiervoor op grond van het gerechtvaardigd belang van Vomar om KIK-kaarthouders emails te kunnen sturen met de voor KIK-kaarthouders relevante informatie, zoals bijvoorbeeld over wijzigingen in het KIK-programma. Wij bewaren je gegevens voor dit doel tot maximaal 90 dagen na het versturen van de informatiemail.
III. kan je deelnemen aan het spaarprogramma bij het boodschappen doen in onze winkels, waarbij je spaarpunten (KIK-punten) kunt kopen tijdens het afrekenen bij de kassa in onze winkels. Deze spaarpunten worden direct bijgeschreven op jouw Klant-is-Koning account. Je beslist zelf of je spaarpunten wilt kopen. Als je spaarpunten koopt, geef je Vomar toestemming jouw Persoonsgegevens te verwerken voor dit doel. Hiervoor verwerken we jouw KIK registratiegegevens, KIK kaartnummer, de KIK-punten die je hebt gespaard, de KIK-punten die je hebt verzilverd (laten uitbetalen) bij Vomar en de puntenmutaties. Daarnaast gebruiken wij de waarde van jouw aankopen om te bepalen hoeveel spaarpunten je kunt kopen.Klik hier voor verdere informatie over het Klant-is-Koning spaarprogramma.
Wij bewaren je gegevens voor dit doel zolang je als KIK-kaarthouder spaarpunten hebt en niet hebt besloten je uit te schrijven van je KIK-account. Je kan je uitschrijven voor KIK via jouw eigen KIK-account. Indien jij je uitschrijft voor KIK en er nog spaarpunten op jouw KIK-account staan, krijg je hiervan tijdens de uitschrijving een (pop-up-)melding met een waarschuwing dat als je doorgaat met uitschrijven, jouw spaarpunten verloren gaan. Op dat moment kun je er dus voor kiezen je (nog) niet uit te schrijven van KIK, maar eerst nog je spaarpunten te verzilveren. Na uitschrijving worden al je gegevens binnen 31 dagen uit ons systeem (en van eventuele derde partijen met wie wij samenwerken) verwijderd, m.u.v. die gegevens die langer bewaard moeten worden (bijv. ivm een wettelijke bewaartermijn). Na die termijn vervallen ook de spaarpunten van de KIK-kaarthouder.
IV. kan je deelnemen aan het spaarprogramma voor jouw club, waarbij je door boodschappen te doen in onze winkels, automatisch spaart voor jouw club. Jij kan in je eigen KIK-account jouw KIK-kaart koppelen aan jouw club door middel van de clubcode, die je kan verkrijgen via jouw club. Doordat jij jouw KIK-kaart koppelt aan jouw club, geef je Vomar toestemming om jouw Persoonsgegevens voor dit doel te Wij verwerken hiervoor jouw KIK registratiegegevens, UserID, KIK kaartnummer en clubnaam om hierover met jou te kunnen communiceren. Daarnaast gebruiken wij de waarde van jouw aankopen om te bepalen welk bedrag er (maandelijks) naar jouw club wordt overgemaakt.
Voor meer informatie over Club is Koning Sparen, verwijzen wij je naar Hoofdstuk 6. Club is Koning sparen en ook hier kan je meer lezen over Club is Koning sparen. Je kunt jouw toestemming voor het sparen voor jouw club eenvoudig intrekken binnen jouw eigen KIK-account. Daar kun je zelf de koppeling van je KIK-kaart met de club ongedaan maken.
Wij bewaren je gegevens voor dit doel totdat je in jouw eigen KIK-account de koppeling met jouw club ongedaan maakt of totdat je besluit je uit te schrijven van jouw KIK-account. Indien jij de koppeling tussen jouw club en jouw KIK-account ongedaan maakt, is deze koppeling ook direct verwijderd uit onze database (en van eventuele derde partijen met wie wij samenwerken). Vomar bewaart dan uitsluitend nog die gegevens die langer bewaard moeten worden (bijv. ivm een wettelijke verplichting), zoals KIK kaartnummer en de informatie of een KIK-kaart gekoppeld is aan een club. Voor de termijn van het bewaren van jouw gegevens na uitschrijving van jouw KIK-account, verwijzen wij naar Hoofdstuk 3 onder B. Klant-is-Koning kaart onderdeel I.
V. worden jouw aankoopgegevens verbonden aan jouw KIK-account door het scannen van jouw KIK-kaart tijdens het afrekenen in een Vomar-winkel. Jij geeft Vomar (door registratie van jouw Klant-is-Koning-kaart) toestemming om (indien jij aankopen doet, waarbij jij jouw KIK-kaart scant) jouw aankoopgegevens (zoals gegevens over welke producten je koopt, het aantal exemplaren dat je van een product koopt, en de regelmaat waarmee je bepaalde producten koopt, als ook verkregen kortingen en wanneer en in welke Vomar-winkel de aankoop heeft plaatsgevonden) te verwerken en te analyseren. Vomar analyseert deze aankoopgegevens en andere (Persoons)gegevens die wij van je hebben. De resultaten worden gebruikt voor segmentatie (groepen die bepaalde gemeenschappelijke kenmerken hebben) om aanbiedingen en communicatie voor jou relevanter te maken en te personaliseren.
Vanaf het moment dat jij een Klant-is-Koning kaart registreert, maken wij een klantprofiel van jou en gaan we persoonlijke aanbiedingen doen en persoonlijke communicatie toesturen. Als jij jouw Klant-is-Koning kaart langer in gebruik hebt, analyseren wij uiteindelijk je aankoopgedrag over een periode van maximaal 36 maanden. Je ontvangt de persoonlijke aanbiedingen en communicatie op meerdere manieren. De aanbiedingen ontvang je via de kortingsvouchers in de Vomar-app, waarbij je de aanbiedingen die het beste bij jou passen kunt activeren. Lees meer hierover in Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning-kaart) onderdeel VI.
Klik hier voor verdere informatie over het Klant-is-Koning programma.
Voor meer informatie over (persoonlijke) communicatie, verwijzen wij je naar Hoofdstuk 3 onder C. (Commerciële berichten).
Wij bewaren je gegevens voor dit doel maximaal 36 maanden, tenzij je je afmeldt voor het ontvangen van persoonlijke aanbiedingen en communicatie, dan verwijderen wij jouw aankoopgeschiedenis, evenals de individuele analyses en segmentatie. Wij verwijderen jouw gegevens voor dit doel uiterlijk binnen 24 uur na uitschrijving of afmelding (tenzij we deze gegevens nog nodig hebben voor het leveren van een andere dienst waar je nog voor bent aangemeld). Uitschrijven of afmelden kan via jouw eigen KIK-account. Voor de termijn van het bewaren van jouw gegevens na uitschrijving van jouw KIK-account, verwijzen wij naar Hoofdstuk 3 onder B. Klant-is-Koning kaart onderdeel I.
Voor meer informatie over segmentatie en interesseprofielen, wordt verwezen naar Hoofdstuk 5 Klantprofiel.
VI. kan jij vouchers (zoals bijvoorbeeld voor (nieuwe) producten en diensten) via de Vomar-app ontvangen, indien je ervoor kiest de Vomar-app te downloaden en te gebruiken. Hiervoor verwerken we jouw KIK registratiegegevens en KIK-kaartnummer en de vouchers die je hebt gebruikt en verzilverd bij Vomar.
Indien jij ook akkoord bent gegaan met het ontvangen van persoonlijke aanbiedingen en communicatie, kunnen wij de kortingsvouchers voor jou ook afstemmen op jouw voorkeuren en interesses. Hiervoor verwerken wij ook jouw aankoopgegevens.
Voor meer informatie (ook over bewaartermijnen), wordt verwezen naar Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning-kaart) onderdeel V., Hoofdstuk 4 Vomar-app en Hoofdstuk 5 Klantprofiel.
Klik hier voor verdere informatie over het Klant-is-Koning programma.
In jouw eigen KIK-account kun je bovengenoemde Persoonsgegevens beheren, inzien en zo nodig wijzigen.
Bij jouw Klant-is-Koning kaart hoort ook een eigen pincode. Dit is ter voorkoming van misbruik van jouw Klant-is-Koning kaart (waarop – als je deelneemt aan het KIK-spaarprogramma voor het kopen van spaarpunten - ook spaarpunten/KIK-punten staan die een geldbedrag vertegenwoordigen). Het is mogelijk om deze pincode te resetten (bijvoorbeeld als jij je pincode bent vergeten) of jouw Klant-is-Koning kaart te deblokkeren (bijvoorbeeld als deze geblokkeerd is al gevolg van het te vaak intoetsen van de verkeerde pincode). Hiervoor kan je een aanvraag doen via het aanvraagformulier op de Vomar website. Vomar verwerkt voor dit doel (een deel van de) Persoonsgegevens die zij al van jou had in verband met jouw KIK-account (voor- en achternaam, emailadres, KIK-kaartnummer). Daarnaast verzoekt Vomar ook om een veilige / (deels) afgeschermde kopie van jouw paspoort of ID-bewijs (waarbij jouw BSN en pasfoto zijn afgeschermd) met als doel jou te kunnen identificeren. Vomar heeft voor deze verwerking van Persoonsgegevens een gerechtvaardigd belang om op die manier onrechtmatige toegang tot jouw KIK-account en diefstal van jouw spaarpunten te voorkomen. Wij bewaren je gegevens voor dit doel maximaal 6 weken nadat wij jouw aanvraagformulier ontvangen hebben.
Indien je jouw volledige KIK-account wil verwijderen, kun je je uitschrijven in jouw eigen Klant-is-Koning account. Alle gegevens worden dan binnen 31 dagen uit ons systeem verwijderd (en uit die van derde partijen waarmee wij samenwerken) m.u.v. die gegevens die langer bewaard moeten worden (bijv. ivm een wettelijke bewaartermijn).
3.C. Commerciële berichten
Vomar verwerkt jouw Persoonsgegevens om je aanbiedingen, nieuwtjes en acties te kunnen toesturen en tonen. Dit doen wij via email, push-berichten en in-app berichten. De berichten kunnen worden gepersonaliseerd indien je daar toestemming voor geeft.
Nieuwsbrief
Je kan je bij registratie van jouw KIK-kaart (via de website of via de Vomar-app), op de Vomar website of binnen jouw eigen KIK-account opgeven voor het ontvangen van onze elektronische nieuwsbrieven met onze aanbiedingen en algemene informatie. Als je je hebt aangemeld voor de nieuwsbrief, verwerken wij je inschrijving op de nieuwsbrief en je emailadres dat je hebt opgegeven voor het verzenden van de nieuwsbrief.
Indien je een Klant-is-Koning account hebt, jij je hebt ingeschreven voor onze nieuwsbrief én je hebt toestemming gegeven voor persoonlijke aanbiedingen en communicatie, dan zullen wij jou gepersonaliseerde nieuwsbrieven toesturen op basis van je voorkeuren en interesses. Voor meer informatie, wordt ook verwezen naar Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning-kaart) onderdeel V. en Hoofdstuk 5 Klantprofiel. Wij verwerken (behalve je inschrijving op de nieuwsbrief en het e-mailadres) dan ook andere gegevens van jou, waaronder jouw KIK registratiegegevens, voorkeuren en aankoopgedrag om de inhoud van de nieuwsbrief op jou aan te passen.
Indien je geen nieuwsbrieven meer wil ontvangen, kan jij je afmelden in je eigen KIK-account op de website of via de Vomar-app of door gebruik te maken van de afmeldmogelijkheid die in elke nieuwsbrief is opgenomen. Indien je wel nog de nieuwsbrief wil ontvangen, maar geen persoonlijke aanbiedingen en communicatie, dan kan je je in jouw eigen KIK-account afmelden voor de persoonlijke aanbiedingen en communicatie.
Wij bewaren je inschrijving en je contactgegevens in principe voor onbepaalde tijd totdat je aangeeft dat je onze nieuwsbrief niet meer wil ontvangen. Wij bewaren jouw gegevens tot 7 dagen na de uitschrijving van de nieuwsbrief, tenzij we deze gegevens nog nodig hebben voor het leveren van een andere dienst waar je nog voor bent aangemeld.
Push-berichten
Indien je de Vomar-app hebt geïnstalleerd en in Android of iOS toestemming hebt gegeven voor ontvangen van push-notificaties, dan ontvang je van Vomar push-berichten met functionele berichten met betrekking tot je deelname aan het KIK programma (indien je KIK-kaarthouder bent), actuele aanbiedingen, specifieke acties en informatie over bijvoorbeeld (nieuwe) producten en diensten. De toestemming hiervoor kun je altijd via de instellingen van je telefoon weer intrekken door push-notificaties in de Vomar-app uit te zetten. Voor het versturen van pushnotificaties gebruiken wij de volgende Persoonsgegevens:
- Device ID
- UserID
- SubscriptionID (endpoint voor het versturen van push-berichten)
- Niet-storen instellingen telefoon
- KIK registratiegegevens en KIK inloggegevens (in het geval van een KIK-kaarthouder).
Indien je ook toestemming hebt gegeven voor persoonlijke aanbiedingen en communicatie, ontvang je ook gepersonaliseerde pushberichten op basis van je voorkeuren en interesses. Wij verwerken dan ook andere gegevens van jou, waaronder jouw voorkeuren en aankoopgedrag om de inhoud van de push-berichten op jou aan te passen. Voor meer informatie, wordt ook verwezen naar Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning-kaart) onderdeel V. en Hoofdstuk 5 Klantprofiel.
De toestemming hiervoor kun je altijd via de instellingen in je eigen KIK-account weer intrekken.
Indien een gebruiker van de Vomar-app één jaar inactief is, worden de Persoonsgegevens (DeviceID, UserID, push opt-in, SubscriptionID, andere apparaatgegevens en niet-storen instellingen) na 7 dagen automatisch verwijderd.
In-app berichten
Bij gebruik van de Vomar-app ontvang je ook in-app berichten. Deze berichten hebben als doel om jou als gebruiker van de Vomar-app te informeren over:
- nieuwe functionaliteiten of veranderingen in de Vomar-app;
- nieuwe producten en/of aanbiedingen van Vomar.
Zo kunnen wij met jou communiceren en interessante content tonen in de Vomar App.
Voor in-app berichten wordt het UserID en het DeviceID van jouw apparaat gebruikt (en andere apparaat gegevens, zoals bijv. het apparaat type en het besturingssysteem). De verwerking hiervan voor het versturen van deze in-app berichten vindt plaats op basis van het gerechtvaardigd (marketing)belang van Vomar bij het communiceren van essentiële en relevante informatie en aanbiedingen aan de gebruikers van de Vomar-app. Dit stelt ons in staat om onze dienstverlening te verbeteren en om je op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen, nieuwe producten en aanbiedingen.
Indien je ook toestemming hebt gegeven voor persoonlijke aanbiedingen en communicatie, ontvang je ook gepersonaliseerde in-app berichten op basis van je voorkeuren en interesses. Wij verwerken dan ook andere gegevens van jou, waaronder jouw KIK registratiegegevens, voorkeuren en aankoopgedrag om de inhoud van de in-app berichten op jou aan te passen. Voor meer informatie, wordt ook verwezen naar Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning-kaart) onderdeel V. en Hoofdstuk 5 Klantprofiel.
De toestemming hiervoor kun je altijd via de instellingen in je eigen KIK-account weer intrekken.
Indien een gebruiker van de Vomar-app één jaar inactief is, worden de Persoonsgegevens (Device ID, UserID, de andere apparaatgegevens en push opt-in) na 7 dagen automatisch verwijderd.
Statistische analyses
Wij doen ook onderzoek naar de effectiviteit van de verstuurde commerciële berichten, informatie en aanbiedingen (via de nieuwsbrief, pushberichten, emails en in-app berichten) door middel van statistische analyses. De informatie die wij uit deze analyses halen, gebruiken wij om onze commerciële berichten en direct marketing te evalueren en te verbeteren. Lees meer over het gebruik van jouw open- en klikgedrag in Hoofdstuk 3 onder H. (Analyse naar effectiviteit van onze commerciële berichten en direct marketing).
3.D. Cameratoezicht winkels
Onze winkels zijn voorzien van camerabewaking. Als bezoeker van onze winkel word je hierover geïnformeerd bij het betreden van de winkel. De camera’s zijn duidelijk zichtbaar in onze winkels. De verwerking van camerabeelden heeft als doel bescherming van onze werknemers, klanten en hun eigendommen, het beveiligen van onze gebouwen en ons winkelassortiment en het vastleggen van incidenten, zoals winkeldiefstal. Wij hebben hiervoor een gerechtvaardigd belang. Wij hebben ons camerasysteem en bijbehorend proces zo ingericht dat dit zo min mogelijk impact heeft op jouw privacy.
Behalve de camerabeelden kunnen in sommige gevallen (bijv. indien zich een incident heeft voorgedaan) jouw contactgegevens worden bewaard, Beelden worden maximaal 4 weken bewaard, waarna deze worden vernietigd, tenzij er goede redenen zijn om de beelden langer te bewaren (bijvoorbeeld in het belang van een politieonderzoek).
3.E. Winacties en prijsvragen
Vomar biedt regelmatig (spaar)acties en/of prijsvragen aan (zowel via de website, via de Vomar-app, als in de winkel), waaraan je kunt deelnemen. Jouw deelname is altijd vrijwillig. Hiervoor verwerken wij de Persoonsgegevens die je hierbij aan ons verstrekt en waarvoor je toestemming geeft door het invullen en versturen van het (online-)formulier. Afhankelijk van de actie of prijsvraag betreffen dat voornaam- en achternaam, emailadres, telefoonnummer, nieuwsbrief opt-in (geen verplicht veld) en voorkeur Vomar-winkel om je deelname te registreren en/of te bevestigen, om te bepalen of je voldoet aan de promotievoorwaarden en om de eventueel toegekende prijzen naar jouw voorkeurswinkel te versturen zodat jij deze hier kunt ophalen. Wij bewaren inschrijvingen en informatie over je deelname nog na afloop van de actie om prijzen uit te kunnen delen en vragen over de actie te kunnen beantwoorden.
Vomar bewaart de gegevens voor dit doel tot maximaal 8 weken na afloop van de betreffende actie. De einddatum van de actie wordt altijd aangegeven bij het formulier.
De doeleinden en gronden voor verwerking van deze Persoonsgegevens worden voorafgaand aan het moment van verstrekking aan je bekend gemaakt. Vomar verwerkt de verstrekte Persoonsgegevens in verband met de (spaar)acties en/of prijsvragen.
In sommige gevallen organiseren we deze acties ook in samenwerking met een ander bedrijf. Als dit zo is, ontvangen deze bedrijven mogelijk ook jouw gegevens, maar alleen als dit is aangegeven in de voorwaarden van de actie.
Wij doen ook onderzoek naar de effectiviteit van de verstuurde e-mails en informatie door middel van statistische analyses. De informatie die wij uit deze analyses halen, gebruiken wij om onze e-mails en direct marketing te evalueren en te verbeteren. Lees meer over het gebruik van jouw open- en klikgedrag in Hoofdstuk 3 onder H. (Analyse naar effectiviteit van onze commerciële berichten en direct marketing).
Winactie sociale media
Indien je via sociale media deelneemt aan een winactie van Vomar, verwerken wij, mogelijk in samenwerking met een partner, de volgende gegevens van jou:
- Naam;
- Profielinformatie van het betreffende sociale medium;
- Emailadres;
- Adres (in het geval van thuisbezorging van een fysieke prijs);
- Inzending winactie, waaronder mogelijk foto- en/of videomateriaal.
Wij gebruiken deze gegevens om contact met jou op te nemen over de winactie en om de prijs naar jou toe te sturen. Voor meer informatie over (communicatie van) sociale media, verwijzen wij je naar Hoofdstuk 3 onder I. (Gesprekken op sociale media).
3.F. Cookies en gebruik website / gebruik Vomar-app
Op onze website en in de Vomar-app maken wij gebruik van cookies (en vergelijkbare methoden) van onszelf en van derde partijen om gegevens te verzamelen voor statistisch onderzoek en om jou gepersonaliseerde content en advertenties te kunnen tonen.
Cookies zijn informatiebestandjes die bij het bezoeken van een website automatisch kunnen worden opgeslagen op of uitgelezen van het apparaat (zoals PC, tablet of smartphone) van de websitebezoeker. Dat gebeurt via de webbrowser op het apparaat. Vomar en derde partijen gebruiken cookies om:
- functionaliteiten van de website mogelijk te maken (noodzakelijke cookies). Met deze cookies worden (bijv.) jouw voorkeuren, browserinstellingen en inloggegevens opgeslagen. Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist. Het is dan ook niet mogelijk om je voor deze cookies af te melden.
- het gebruik van de website te analyseren en op basis daarvan de website gebruiksvriendelijker te maken (statistische cookies). Wij verzamelen deze gegevens voor statistisch onderzoek. Dit stelt ons in staat om waardevolle inzichten te verkrijgen in het gedrag van bezoekers op onze websites of in onze Vomar-app. Deze cookies stellen ons in staat om anonieme gegevens te verzamelen over zaken als bezoekduur, paginaweergaven, en de routes die worden genomen op onze website of app. Zo maken wij onder andere gebruik van Google Analytics om informatie te verzamelen over hoe bezoekers onze website gebruiken. De instellingen van Google Analytics zijn geconfigureerd in overeenstemming met de vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor meer informatie over hoe Google Analytics gegevens verzamelt en gebruikt, verwijzen we je naar het privacybeleid van Google.
Het is belangrijk om te benadrukken dat de gegevens die via deze cookies worden verzameld, voor ons volledig geanonimiseerd en samengevoegd zijn. Dit betekent dat we geen persoonlijke informatie verzamelen waarmee individuele gebruikers kunnen worden geïdentificeerd. Onderzoeksresultaten worden steeds op geaggregeerde basis gerapporteerd en zijn op geen enkele wijze tot individuele klanten te herleiden. - gepersonaliseerde advertenties te kunnen laten zien (marketing cookies).
Als je daarvoor toestemming geeft, plaatst Vomar cookies en vergelijkbare methoden van verschillende websites en apps, zoals social media en zoekmachines op jouw apparaat. De partijen kunnen met behulp van deze cookies jouw zoek- en surfgedrag op internet volgen, waaronder je zoek- en surfgedrag op de Vomar website. Zij gebruiken deze informatie om van jou een profiel op te bouwen, zodat zij jou aan de hand van dat profiel relevantere advertenties kunnen tonen (waaronder advertenties van Vomar). Vomar ziet enkel de unieke identificatienummers die door de leverancier van de cookie in de cookie worden geplaatst. Wij hebben geen toegang tot de profielen die door derden zijn opgesteld van onze klanten en zijn niet betrokken bij het gegevensverwerkingsproces. Raadpleeg de privacyverklaringen van de betreffende betrokken partijen om meer te weten te komen over hoe zij deze gegevens verwerken en welke opties je hebt om je privacy voorkeuren in te stellen.
Deze cookies verzamelen de volgende gegevens van je:
- IP-adres
- Cookie-ID
- Applicatie- en klikgedrag
- Referrer-URL
Wanneer je onze website voor het eerst bezoekt, tonen wij een melding met uitleg over cookies. Hierbij zullen wij, voor zover wij dat verplicht zijn, vragen om jouw toestemming voor het plaatsen van cookies. Statistieken op basis van klantgegevens verwerken wij ter behartiging van gerechtvaardigde belangen om jou op de best mogelijke manier van dienst te kunnen zijn en om je de beste klantervaring te kunnen geven. Je kunt je cookie-instellingen ook altijd aanpassen via de Cookiebot, die op iedere pagina van onze website staat weergegeven (rode button linksonder in je scherm). Daar wordt ook gedetailleerde uitleg en een overzicht van aanwezige cookies gegeven door middel van onze Cookieverklaring.
Firebase
In de Vomar-app maken wij gebruik van Firebase. Firebase (gevestigd in de V.S.) is een dochteronderneming van Google. Wij gebruiken Firebase om het gebruikersgedrag in de Vomar-app beter te begrijpen en te optimaliseren. Hierbij worden gebruikersgegevens geanonimiseerd doorgegeven aan Firebase. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van andere Firebase-functies die de navigatie door gebruikers verbeteren en waarmee de oorzaken van fouten in de Vomar-app geanalyseerd en pushberichten verstuurd kunnen worden. Firebase is een realtimedatabase waarmee realtimegegevens in een eigen website ingevoegd kunnen worden. Voor meer informatie verwijzen wij je naar de privacyverklaring van Firebase. Vomar verwerkt je gegevens op grond van het gerechtvaardigd belang van Vomar het gebruik van de Vomar-app te analyseren en gebruiksvriendelijker te maken.
Crashlytics
In de Vomar-app maken wij gebruik van Crashlytics. Crashlytics (gevestigd in de V.S.) is een dochteronderneming van Google. Crashlytics stelt softwarefouten en de bijbehorende oorzaak vast. Hiervoor verzamelt het gegevens, zoals: statusinformatie van apparaten, apparaattype en apparaat-ID, en slaat deze gepseudonimiseerd op. Via de bijbehorende instelling in de Vomar-App kan je de verzameling en opslag van gegevens verhinderen. Voor meer informatie, verwijzen wij je naar de privacyverklaring van Crashlytics. Vomar verwerkt je gegevens op grond van het gerechtvaardigd belang van Vomar om softwarefouten en de bijbehorende oorzaak van de Vomar-app vast te stellen ten behoeve van een betere werking van de Vomar-app voor haar gebruikers.
Social media plug-ins
- Op onze website maken wij gebruik van social media buttons, die je doorgeleiden naar de social media platforms. De buttons zijn werkzaam vanwege stukjes code die afkomstig zijn van de social medianetwerken.
Als je wilt weten wat de social media platforms doen met jouw Persoonsgegevens, lees dan de desbetreffende privacyverklaring:
- Facebook (privacyverklaring)
- Instagram (privacyverklaring)
- LinkedIn (privacyverklaring)
Algemene advertenties op de Vomar website en in de Vomar-app
Op onze website en app kan mogelijk een advertentie worden weergegeven, maar wij benadrukken dat hierbij geen Persoonsgegevens worden gebruikt om deze advertenties aan te passen of te tonen. Deze advertenties worden getoond zonder individuele gebruikersgegevens te verzamelen of te gebruiken voor dit doeleinde.
In- en uitschakelen van cookies
In je webbrowser kun je instellen dat het opslaan van cookies alleen wordt geaccepteerd wanneer je hiermee instemt. Raadpleeg voor meer informatie hierover de handleiding van je browser. Let op: veel websites en apps werken niet optimaal als de cookies zijn uitgeschakeld.
Verwijderen van cookies
De meeste cookies hebben een houdbaarheidsdatum. Als een houdbaarheidsdatum is ingesteld, wordt het cookie automatisch verwijderd wanneer de houdbaarheidsdatum verstrijkt. Je kunt er ook voor kiezen de cookies handmatig te verwijderen, voordat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je browser.
Als er op enige manier gebruik wordt gemaakt van cookies, zijn naast de bepalingen uit deze Privacyverklaring ook de bepalingen uit de Cookieverklaring van Vomar van toepassing. De Cookieverklaring vermeldt (o.a.) welke cookies worden gebruikt en wat het doel van die cookies is. Meer informatie over het gebruik van cookies en een overzicht van de op onze website geplaatste cookies vind je in onze Cookieverklaring, welke je kunt vinden in de Cookiebot, die op iedere pagina van onze website staat weergegeven met een rode button linksonder in het scherm.
3.G. Analyses voor procesverbetering, ontwikkeling van producten/diensten en marktonderzoek
Vomar verwerkt Persoonsgegevens van KIK-kaarthouders om onze website, Vomar-app, producten en diensten te verbeteren en om het assortiment en de diensten zo goed mogelijk op de wensen en behoeften van onze klanten en bezoekers af te stemmen. Wij maken gebruik van jouw Persoonsgegevens om anonieme en geaggregeerde analyses te maken en geanonimiseerde statistiek te genereren. Deze analyses en statistiek maken wij op basis van de volgende Persoonsgegevens:
- KIK-kaartnummer
- Aantal (unieke) gescande KIK-kaarten
- Aankoopgegevens (zoals het moment waarop de aankoop heeft plaatsgevonden, betaalwijze, producten en bijbehorende bedragen)
- Vouchergegevens
- KIK-punten
Het kan zijn dat we niet alle Persoonsgegevens hierboven van jou verwerken. Dit hangt af van welke functionaliteiten je gebruikt. Als je bijvoorbeeld geen KIK-punten spaart, verwerken wij die gegevens niet.
De onderzoeksresultaten worden op geaggregeerde basis gerapporteerd. De geaggregeerde rapporten zijn op geen enkele wijze tot individuele klanten te herleiden.
Vomar voert deze analyses en beoordelingen uit op grond van het gerechtvaardigd belang van Vomar om het assortiment en de diensten zo goed mogelijk op wensen en behoeften van onze klanten en bezoekers af te stemmen. Zowel de kassabonnen als de analyseresultaten worden voor dit doel tot maximaal 37 maanden na aankoopdatum bewaard.
3.H. Analyse naar effectiviteit van onze commerciële berichten en direct marketing
Vomar voert onderzoek uit naar de effectiviteit van de door haar verstuurde commerciële berichten, informatie en aanbiedingen (via nieuwsbrieven, pushberichten, emails en in-app berichten) door middel van statistische analyses.
De informatie die wij uit deze analyses halen, gebruiken wij om onze commerciële berichten en direct marketing te evalueren en te verbeteren. Vomar gebruikt deze gegevens ook om inzichtelijk te maken hoe de verstuurde commerciële berichten, informatie en aanbiedingen bijdragen aan de bedrijfsresultaten. Zo kijken we bijvoorbeeld welke producten en diensten populair zijn, of er gereageerd wordt op de verstuurde informatie en aanbiedingen, en hoe we ons winkelassortiment en onze marketing kunnen aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen.
Vomar voert deze analyses en beoordelingen uit op grond van het gerechtvaardigd belang van Vomar om onze nieuwsbrieven, pushberichten, emails, in-app berichten en direct marketing te evalueren en te verbeteren.
We verwerken hiervoor de verzenddatum van de verstuurde e-mail, het type informatie of aanbiedingen dat is verstuurd, welke versie van de nieuwsbrief, informatie of aanbiedingen is verstuurd, of het bericht is geopend, op welke link in de nieuwsbrief, andere commerciële berichten, informatie of aanbiedingen is geklikt, of er bij het versturen van de nieuwsbrief, andere commerciële berichten, informatie of aanbiedingen gebruik is gemaakt van een A/B test en of het verzenden van een specifieke e-mail heeft bijgedragen aan de bedrijfsresultaten.
De tot een individuele persoon herleidbare gegevens rondom verzending en de inhoud van de commerciële berichten (e-mail, nieuwsbrief, push-bericht, in-app bericht), informatie of aanbiedingen worden 90 dagen bewaard. De geaggregeerde resultaten worden onbeperkt bewaard en zijn niet te herleiden tot individuele klanten.
3.I. Gesprekken op social media
Vomar is op verschillende sociale media te vinden, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. Online en via sociale mediakanalen gaan wij in gesprek met personen en bedrijven die praten over Vomar. Het doel is om informatie te bieden en vragen te beantwoorden. Vomar neemt deel aan gesprekken op deze kanalen en beantwoordt vragen. Vomar behoudt zich het recht voor om niet op iedere vraag of opmerking te reageren.
Als je Vomar volgt via sociale media, of communiceert met of over Vomar via sociale media, krijgen wij mogelijk toegang tot een deel van jouw openbare profielgegevens (zoals bijv. je gebruikersnaam). Als je informatie over Vomar deelt via sociale media kunnen jouw Persoonsgegevens zichtbaar worden via die sociale media. Vomar volgt zelf ook sociale media kanalen en kan op die manier toegang krijgen tot jouw Persoonsgegevens op sociale media.
Vomar kan bijhouden hoe vaak een bepaalde post van Vomar is gedeeld en “geliked” via sociale media, om het bereik daarvan te analyseren. Ook kan Vomar bijhouden of en, zo ja, welke berichten er over Vomar worden geplaatst via sociale mediakanalen en klachtensites. In dat kader verwerken wij de gegevens die nodig zijn zodat wij de inhoud van onze sociale media-activiteiten voor onze klanten zoveel mogelijk kunnen optimaliseren, zoals:
- Profielinformatie van het betreffende sociale medium;
- De bekeken en geplaatste content en berichten met betrekking tot Vomar;
- In het platform opgeslagen metadata.
Het doel van deze verwerking is het bereik van de sociale media-activiteiten van Vomar te analyseren en haar klanttevredenheid te verbeteren. De grondslag van deze verwerking is het gerechtvaardigd belang van Vomar om haar dienstverlening en sociale media-activiteiten te kunnen verbeteren.
Wij slaan deze Persoonsgegevens niet op in onze eigen systemen met uitzondering van de Persoonsgegevens die noodzakelijk zijn om jouw klachten en verzoeken om informatie te kunnen afhandelen. Voor dit laatste doel (het afhandelen van klachten en verzoeken) wordt verwezen naar Hoofdstuk 3 onderdeel A. (Vomar klantenservice).
Maak je gebruik van sociale mediakanalen, dan zijn daarop de voorwaarden en de privacyverklaring- en cookieverklaring van de betreffende social media websites van toepassing. Wij zijn niet betrokken bij deze partijen en niet verantwoordelijk voor hun handelen.
Voor informatie over een winactie via sociale media, verwijzen wij je naar Hoofdstuk 3 onderdeel E. (Winacties en Prijsvragen).
3.J. Wettelijke verplichtingen Vomar
Om te kunnen voldoen aan onze administratieplicht en andere wettelijke verplichtingen, verwerken wij ook Persoonsgegevens. Het gaat om de volgende Persoonsgegevens:
- Betalingsgegevens om financiële transacties in onze administratie op te nemen en te voldoen aan wettelijke vereisten met betrekking tot financiële rapportages en de bewaartermijnen.
Deze gegevensverzameling stelt ons in staat om onze activiteiten correct en in overeenstemming met de wet uit te voeren en te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving.
- Vomar-app
De Vomar-app is een smartphone- en tablet-app van Vomar. De Vomar-app biedt verschillende aanvullende functionaliteiten. Met de Vomar-app kan jij jouw KIK-account beheren en extra informatie krijgen over de diensten en producten van Vomar. Ook kan je via de Vomar-app vouchers activeren.
Als je gebruik maakt van de Vomar-app verwerken wij de gegevens die nodig zijn om jouw gebruik van de Vomar-app mogelijk te maken en om jou in-app berichten te sturen, zoals:
- Gebruiksgegevens over jouw gebruik van de Vomar-app (we kunnen gegevens verzamelen over je interacties met onze app, zoals de functies die je gebruikt, de pagina's die je bezoekt, de tijdstempels van je activiteit).
- DeviceID, UserID en andere apparaatinformatie (zoals bijv. het apparaat type en het besturingssysteem).
Wij gebruiken deze gegevens in de eerste plaats om jouw gebruik van de Vomar-app mogelijk te maken en deze technisch te beheren, waarvoor wij een gerechtvaardigd belang hebben. De gegevens die wij via de Vomar-app verkrijgen, gebruiken wij ook voor analysedoeleinden en om de Vomar-app te beveiligen, aan te passen en te verbeteren. Vomar verwerkt deze gegevens op grond van het gerechtvaardigd belang van Vomar om onze diensten en producten te optimaliseren en vernieuwen.
Algemene advertenties in de Vomar-app
In de Vomar-app kan mogelijk een advertentie worden weergegeven, maar wij benadrukken dat hierbij geen Persoonsgegevens worden gebruikt om deze advertenties aan te passen of te tonen. Deze advertenties worden getoond zonder individuele gebruikersgegevens te verzamelen of te gebruiken voor dit doeleinde.
Vomar-app en Klant-is-Koning account
Met de Vomar-app kun je ook een digitale Klant-is-Koning-kaart creëren. Met de Vomar-app kan jij jouw KIK-account beheren en extra informatie krijgen over de diensten en producten van Vomar. Voor de mogelijkheden met de (digitale) Klant-is-Koning kaart en welke Persoonsgegevens wij hiervoor verwerken, verwijzen wij je naar Hoofdstuk 3. onder B. (De Klant-is-Koning kaart).
De Vomar-app bevat voor KIK-kaarthouders ook een eigen Klant-is-Koning–account, waar jij makkelijk jouw (communicatie)voorkeuren kunt beheren. Als jij inlogt als KIK-kaarthouder in de Vomar-app, kun je via de Vomar-app vouchers inzien en activeren.
Als je gebruik maakt van de Vomar-app en je bent ingelogd op jouw Klant-is Koning-account, verwerken wij jouw Persoonsgegevens. Voor meer informatie over de Klant-is-Koning kaart en welke Persoonsgegevens wij van je verwerken, verwijzen wij je naar Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning kaart).
Klik hier voor verdere informatie over het Klant-is-Koning programma.
Als je als KIK-kaarthouder inlogt met jouw KIK-account in de Vomar-app en indien jij hiervoor toestemming hebt gegeven gebruiken wij (een deel van) je gegevens om de Vomar-app aan te passen en te personaliseren.
(Een deel van) deze gegevens worden geanalyseerd en de resultaten worden gebruikt voor segmentatie ten behoeve van het personaliseren van communicatie en het tonen van relevante aanbiedingen en advertenties. Zo koppelen wij ook informatie over jouw gebruik van vouchers aan jouw klantprofiel om jou zoveel mogelijk persoonlijke service te kunnen bieden en onze aanbiedingen en communicatie af te stemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en interesses. De toestemming hiervoor kun je altijd via jouw eigen KIK-account weer intrekken.
Voor meer informatie over persoonlijke aanbiedingen, communicatie en segmentatie, verwijzen wij je naar Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning kaart) onderdeel V. en Hoofdstuk 5 Klantprofiel.
Voor meer informatie over vouchers verwijzen wij je naar Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning-kaart) onderdeel VI.
Voor meer informatie over (persoonlijke) communicatie, verwijzen wij je naar Hoofdstuk 3 onder C. (Commerciële berichten).
Voor meer informatie over het gebruik van cookies bij gebruik van de Vomar-app, verwijzen wij je naar Hoofdstuk 3 onder F. (Cookies en gebruik website / gebruik Vomar-app).
- Klantprofiel
Wij combineren je Persoonsgegevens uit verschillende bronnen met elkaar, om jou de beste winkelervaring bij Vomar te kunnen bieden. Dit doen wij door diverse gegevens van jou aan elkaar te koppelen. We gebruiken deze gegevens om onze dienstverlening te verbeteren en deze beter op de wensen van onze klanten aan te laten sluiten, waarvoor wij een gerechtvaardigd belang hebben. Indien je bezwaar hebt tegen het opstellen van een klantprofiel van jou, kun je ons dit laten weten via het contactformulier op de website.
We bepalen jouw klantprofiel (afhankelijk van welke functionaliteiten je gebruikt) op basis van jouw kassabongegevens (zoals de specifieke producten die je koopt, het bedrag dat je per keer besteedt, de plaats en tijd waarop je een aankoop doet, of je spaarpunten koopt en de manier waarop je betaalt), je KIK registratiegegevens, je opgegeven voorkeuren (o.a. in jouw eigen KIK-account en in de Vomar-app) en de keuzes die je maakt bij het activeren van de (persoonlijke) vouchers in de Vomar-app.
Specifiek op jou afgestemde (persoonlijke)aanbiedingen, acties en relevante communicatie
Indien je daarvoor toestemming hebt gegeven kunnen we een deel van de verzamelde gegevens uit verschillende bronnen gebruiken om persoonlijke aanbiedingen te doen, persoonlijke communicatie te sturen en persoonlijke content te tonen in de Vomar-app, die aansluiten bij je interesses en aankoopgeschiedenis.
Om de aanbiedingen en communicatie voor jou te personaliseren, analyseren we (afhankelijk van welke functionaliteiten je gebruikt) de volgende gegevens:
- jouw KIK registratiegegevens (zoals naam, geslacht, adres, woonplaats, emailadres, instellingen en geboortedatum).
- kassabondata, indien je bij het afrekenen bij de kassa jouw KIK-kaart hebt gescand (zoals de specifieke producten die je koopt, het bedrag dat je per keer besteedt, de plaats en tijd waarop je een aankoop doet, of je spaarpunten koopt en de manier waarop je betaalt).
- je in- en uitschrijvingen voor bepaalde diensten en opgegeven persoonlijke voorkeuren
- welke (persoonlijke) vouchers je in de Vomar-app activeert
Na analyse van de gegevens worden de resultaten gebruikt voor segmentatie ten behoeve van het personaliseren van de aanbiedingen en communicatie. De aanbiedingen ontvang je via vouchers in de Vomar-app, waarbij je de aanbiedingen die het beste bij jou passen kunt activeren. In onze winkels kun je bij het afrekenen, met gebruik van je KIK-kaart, de persoonlijke aanbiedingen (de vouchers ontvangen in de Vomar-app) verzilveren. Lees meer hierover in Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning-kaart) onderdeel V. en VI. Persoonlijke communicatie versturen we per e-mail/nieuwsbrief, per pushbericht of per in-app bericht. Lees meer hierover in Hoofdstuk 3 onder C. (Commerciële berichten).
Op deze wijze kunnen wij jou relevante aanbiedingen (in de vorm van vouchers) tonen in de Vomar-app en de voor jou relevante aanbiedingen tonen in berichten aan jou (via nieuwsbrief, push-bericht of in-app bericht). Zo wordt er voorkomen dat jij content of aanbiedingen te zien krijgt, die voor jou minder interessant zijn.
De gegevens die we gebruiken voor het opstellen van segmenten zoals beschreven bewaren wij niet langer dan 36 maanden en worden elk uur vernieuwd zodat we altijd jouw laatste voorkeuren kunnen meenemen. Je kunt je toestemming om data te gebruiken voor het ontvangen van persoonlijke aanbiedingen en communicatie altijd wijzigen of intrekken via de instellingen in je eigen KIK-account. Daar kun je ook je instellingen voor diensten of nieuwsbrieven wijzigen. Wij verwerken jouw wijzigingen uiterlijk binnen 24 uur na wijziging door jou via de instellingen in je eigen KIK-account.
Bij uitschrijving van Klant-is-Koning door jou als KIK-kaarthouder, worden gegevens van jouw klantprofiel in zijn geheel verwijderd binnen 31 dagen m.u.v. die gegevens die langer bewaard moeten worden (bijv. ivm een wettelijke bewaartermijn).
- Club is Koning Sparen
Club is Koning voor KIK-kaarthouders
In Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning-kaart) onderdeel IV. staat dat je als KIK-kaarthouder kunt deelnemen aan het spaarprogramma voor jouw club (Club is Koning), waarbij je door boodschappen te doen in onze winkels, automatisch spaart voor jouw club. Hierbij is ook vermeld hoe dat in zijn werk gaat, welke Persoonsgegevens van de KIK-kaarthouder wij hiervoor verwerken, met welk doel, wat de bewaartermijn is en hoe je je als KIK-kaarthouder hiervoor kunt afmelden.
Voor meer informatie over Club is Koning Sparen voor de KIK-kaarthouder, verwijzen wij je naar Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning-kaart) onderdeel IV. en naar de informatie op de Vomar website over Club is Koning sparen.
Als jij als KIK-kaarthouder toestemming hebt gegeven voor de Vomar nieuwsbrief (zie voor meer informatie Hoofdstuk 3 onder C. (Commerciële berichten) en voor gepersonaliseerde aanbiedingen en communicatie (zie voor meer informatie Hoofdstuk 3 onder B. (Klant-is-Koning-kaart) onderdeel V. en Hoofdstuk 5 Klantprofiel), dan word je een paar maal per jaar geïnformeerd over de uitbetaling van Vomar aan jouw club over het door jou en andere KIK-kaarthouders voor jouw club gespaarde Club is Koning saldo. Als jij als KIK-kaarthouder deze mails niet meer wil ontvangen, kan je je altijd afmelden voor gepersonaliseerde aanbiedingen en communicatie in je eigen KIK-account. Wij zorgen er dan voor dat jouw Persoonsgegevens voor dit doel binnen 24 uur na deze afmelding in onze database en die van derde partijen waarmee wij samenwerken wordt doorgevoerd.
Club is Koning voor clubs
Voor Club is Koning Sparen verwerkt Vomar ook Persoonsgegevens van de bestuursleden van de clubs die mee (willen) doen met Club is Koning Sparen in verband met:
- de registratie (en goedkeuring door Vomar) van een club om deel te nemen aan Club is Koning Sparen;
- het bijhouden van het door de leden van een club gespaarde saldo en de uitbetaling aan de clubs van het gespaarde bedrag;
- het aanmaken van een clubaccount;
- de communicatie met de clubs.
Door registratie van de club voor Club is Koning Sparen (via het inschrijfformulier op de Vomar website) geef jij als bestuurslid voor de hiervoor genoemde doelen toestemming om de volgende Persoonsgegevens van jou te verwerken:
- Voor- en achternaam bestuurslid club;
- E-mailadres bestuurslid club (mits club geen algemeen e-mailadres heeft);
- Telefoonnummer bestuurslid club (mits club geen algemeen telefoonnummer heeft);
- Functie van bestuurslid club;
Clubs kunnen zich op ieder moment uitschrijven voor het Club is Koning spaarprogramma. Dit kan via het contactformulier op de Vomar website. Bij uitschrijving door een club, worden de gegevens in zijn geheel verwijderd binnen drie weken na ontvangst van het contactformulier, m.u.v. die gegevens die langer bewaard moeten worden (bijv. ivm een wettelijke bewaartermijn).
Club is Koning promotiepakketten
Vomar verwerkt ook Persoonsgegevens in verband met de bestelling en levering van Club is Koning promotiepakketten aan de clubs ten behoeve van de promotie van de spaaractie bij de club. De Persoonsgegevens die Vomar hiervoor verwerkt zijn de emailadressen van de bestuursleden van een club die deelneemt aan het Club is Koning spaarprogramma (mits de club hiervoor geen algemeen e-mailadres gebruikt). Door het invullen van het online formulier voor het bestellen van promotiepakketten voor je club, geef je als bestuurslid Vomar toestemming om je Persoonsgegevens te verwerken voor dit doel. Wij bewaren jouw Persoonsgegevens hiervoor niet langer dan één jaar na ontvangst van het online formulier.
- Hoe lang bewaren we je gegevens?
Wij zullen je Persoonsgegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld of worden verwerkt of om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen. Vomar hanteert verschillende bewaartermijnen, afhankelijk van het doeleinde en de categorie gegevens, tenzij wij op grond van een wettelijke verplichting of voor het instellen of uitoefenen van een rechtsvordering bepaalde gegevens langer dienen te bewaren. Indien jouw gegevens niet langer nodig zijn, zullen wij deze veilig en permanent verwijderen.
In deze Privacyverklaring zijn voor de verschillende gegevensverwerkingen bewaartermijnen opgenomen. Wanneer je vragen hebt over de bewaartermijnen van Vomar, dan kun je contact opnemen met Vomar via het contactformulier op vomar.nl/contact.
- Met wie delen we je gegevens?
Bepaalde gegevens die je aan ons verstrekt kunnen worden gedeeld met door ons ingeschakelde derden. Dit kunnen derden zijn die door Vomar bijvoorbeeld worden ingeschakeld bij:
- Uitvoering van betalingen (betalingsdienstverleners)
- Emailverwerkingspartijen (voor de verzending van onze emails en nieuwsbrieven)
- Marketingactiviteiten (zoals e-mail en social media)
- IT-werkzaamheden (IT-dienstverleners)
- Support voor onze klantenservice
Deze partijen verwerken je Persoonsgegevens uitsluitend en in opdracht en ten behoeve van Vomar. Vomar zorgt ervoor dat met deze derden wordt overeengekomen dat zij je Persoonsgegevens niet mogen gebruiken voor andere doeleinden dan beschreven in deze Privacyverklaring en dat zij voldoende waarborgen bieden ten aanzien van technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen die noodzakelijk zijn voor de bescherming van de Persoonsgegevens. Derde partijen die voor Vomar optreden als verwerker hebben een verwerkersovereenkomst met Vomar afgesloten waarin onder meer is opgenomen dat zij jouw gegevens uitsluitend zullen verwerken in opdracht van Vomar.
Voor het overige zullen wij de door jou verstrekte gegevens niet aan andere partijen verstrekken indien jij hiervoor geen toestemming hebt gegeven, tenzij dit wettelijk verplicht of toegestaan is. In sommige gevallen is Vomar verplicht bepaalde Persoonsgegevens te verwerken en te verstrekken aan derden, zoals aan toezichthouders of aan opsporingsinstanties (bijv. in verband met een strafrechtelijk onderzoek).
Persoonsgegevens kunnen in dit kader ook worden doorgegeven aan ontvangers in landen buiten de Europese Economische Ruimte of aan ontvangers die gebruik kunnen maken van servers die zich buiten de Europese Unie bevinden, onder meer in de Verenigde Staten. Het niveau van het recht op bescherming van persoonsgegevens kan in deze landen lager zijn dan in de Europese Unie.
Om jouw privacy te waarborgen, zal Vomar jouw Persoonsgegevens slechts doorgeven naar landen buiten de EER indien de Europese Commissie heeft besloten dat het betreffende derde land een passend beschermingsniveau waarborgt, dan wel indien andere passende waarborgen worden geboden, zoals ongewijzigde standaardbepalingen inzake gegevensbescherming die zijn goedgekeurd door de Europese Commissie, zo nodig met aanvullende maatregelen.
- Websites van derden
De websites van Vomar kunnen hyperlinks bevatten naar websites van derde partijen. Deze verklaring is niet van toepassing op de verwerking van Persoonsgegevens via websites van derden die door middel van links met onze website zijn verbonden. Wij kunnen namelijk niet garanderen dat deze websites op een betrouwbare of veilige manier met je Persoonsgegevens omgaan. Lees altijd voor gebruik van de desbetreffende website de privacyverklaring van deze website, om er zeker van te zijn dat ze goed met je gegevens omgaan. Vomar accepteert geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor (de werking en/of inhoud van) websites van derden.
- Beveiliging van Persoonsgegevens
Beveiliging van Persoonsgegevens is voor Vomar van groot belang. Wij zorgen dat jouw gegevens bij ons goed beveiligd zijn. Wij nemen de nodige technische- en organisatorische maatregelen om verlies, onrechtmatig gebruik of wijziging van Persoonsgegevens die wij van jou ontvangen te voorkomen. Wanneer wij je Persoonsgegevens overdragen of ontvangen op onze website gebruiken wij altijd de coderingstechnologieën die erkend worden als gangbare standaarden binnen de IT-sector om te voorkomen dat onbevoegde derden toegang hebben tot gegevens.
Onze klantgegevens worden opgeslagen op locaties die zowel fysiek als technisch beveiligd zijn.
- Wat zijn je rechten?
Op grond van de privacyregelgeving heb jij als betrokkene het recht bepaalde verzoeken te doen (bijvoorbeeld het recht op inzage of het recht op wijziging of verwijdering). Samengevat heb jij de volgende rechten:
- Recht op inzage (artikel 15 van de AVG): Het recht om te weten welke Persoonsgegevens over jou worden verwerkt en om een kopie van die gegevens te ontvangen.
- Recht op rectificatie (artikel 16 van de AVG): Het recht om onjuiste of onvolledige Persoonsgegevens te laten corrigeren of aan te vullen.
- Recht op gegevenswissing (artikel 17 van de AVG): Het recht om Persoonsgegevens te laten verwijderen, bijvoorbeeld wanneer de gegevens niet langer nodig zijn voor het oorspronkelijke doel van de verwerking of als je je toestemming intrekt.
- Recht op beperking van de verwerking (artikel 18 van de AVG): Het recht om de verwerking van jouw Persoonsgegevens tijdelijk te beperken, bijvoorbeeld als je de juistheid van de gegevens betwist of als de verwerking onrechtmatig is.
- Recht op overdraagbaarheid van gegevens (artikel 20 van de AVG): Het recht om jouw Persoonsgegevens te ontvangen in een gestructureerd, veelgebruikt en machineleesbaar formaat, zodat je ze kunt overdragen naar een andere verwerkingsverantwoordelijke.
- Recht op bezwaar (artikel 21 van de AVG): Het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw Persoonsgegevens op basis van bepaalde redenen, zoals de verwerking voor direct marketingdoeleinden.
Indien je beschikt over een Klant-is-Koning-account
kan je je Persoonsgegevens zelf beheren en indien nodig wijzigen in jouw eigen KIK-account. Ook kun je in jouw eigen KIK-account aangeven dat je geen persoonlijke communicatie of aanbiedingen meer wenst te ontvangen, en je aan of afmelden voor diensten. Zo heb jij altijd direct controle over waar we je gegevens voor gebruiken. Vomar klantenservice kan je helpen bij het vinden van de juiste instellingen. Hiervoor kun je contact opnemen met de Vomar klantenservice via het contactformulier vomar.nl/contact.
Daarnaast kun je op elk moment meer informatie vragen of een verzoek indienen in verband met de uitoefening van de hiervoor genoemde rechten onder de privacywetgeving door het invullen van het contactformulier op vomar.nl/contact.
Wanneer je niet in het bezit bent van een Klant-is-Koning-account
en ook graag inzage krijgt in welke Persoonsgegevens wij van je verwerken, deze wilt laten rectificeren, verwijderen, beperken of overdragen (dataportabiliteit) of vragen hierover hebt, dan kun je op elk moment meer informatie vragen of een verzoek indienen door het invullen van contactformulier op vomar.nl/contact
We proberen zo snel als mogelijk, maar in ieder geval binnen vier weken op je verzoek te reageren. Het kan echter voorkomen dat we meer tijd nodig hebben. In dat geval zullen wij je daar zo snel als mogelijk, maar in ieder geval binnen vier weken, over informeren.
Het kan ook zijn dat we je verzoek moeten afwijzen, bijvoorbeeld omdat het een buitensporig verzoek is of omdat er geen wettelijke verplichting bestaat om aan het verzoek te voldoen. We zullen je ook in dat geval binnen vier weken daarover informeren. Indien je van mening bent dat wij een verzoek onterecht hebben afgewezen heb je het recht daarover een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens.
Alle bovenvermelde rechten zijn persoonlijk en kunnen enkel worden uitgeoefend door de persoon wiens Persoonsgegevens het betreft. Om er zeker van te zijn dat wij geen gegevens van de verkeerde persoon aanpassen of verwijderen, zullen wij in eerste instantie pogen je identiteit te valideren via je e-mailadres of KIK-account. Indien dit niet mogelijk is, zullen wij in uitzonderlijke situaties je verzoeken om (een kopie van) een legitimatiebewijs te tonen of aan ons toe te sturen. Zorg in dat geval wel dat je irrelevante gegevens op de kopie onleesbaar maakt / afdekt, zoals je BSN en foto.
Intrekken toestemming
Als de verwerking van de Persoonsgegevens berust op jouw toestemming, heb je het recht om die toestemming op elk moment in te trekken. Dit kan je doen door contact op te nemen met de Vomar klantenservice door het invullen van het contactformulier via vomar.nl/contact, of – indien je een KIK-account hebt – de toestemming te wijzigen in jouw eigen KIK-account of door gebruik te maken van de daartoe geboden mogelijkheden zoals hierboven bij de verwerkingsdoeleinden omschreven. Nadat je je toestemming hebt ingetrokken, zal Vomar ervoor zorgen dat zij de verwerking van de Persoonsgegevens voor dat doeleinde staakt. De intrekking van jouw toestemming heeft geen terugwerkende kracht. Het intrekken van jouw toestemming heeft dus geen gevolgen voor al uitgevoerde handelingen.
Klacht indienen
Natuurlijk helpen wij je graag verder als je vragen of klachten hebt over de verwerking van je Persoonsgegevens. Je kunt hiervoor contact met ons opnemen via het contactformulier vomar.nl/contact Wij nemen iedere klacht intern in behandeling en communiceren hierover verder met jou. Mocht je er desondanks toch niet samen met ons uitkomen, dan heb je op grond van de privacywetgeving ook het recht om een klacht in te dienen bij de privacy toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. We willen je echter vragen eerst contact op te nemen met Vomar klantenservice via het contactformulier vomar.nl/contact indien je vragen of klachten hebt of wilt reageren op deze Privacyverklaring, zodat wij je zo goed mogelijk kunnen helpen.
- Werken bij Vomar
Wanneer je solliciteert op een functie binnen Vomar verwerken wij eveneens je Persoonsgegevens. Voor een uitgebreid overzicht van de verwerking van je sollicitatiegegevens verwijzen wij je naar de Privacyverklaring voor werknemers en sollicitanten van Vomar op werkenbijvomar.nl